Poulenc Satie in Philharmonie Haarlem
Philharmonie Haarlem Kleine Zaal
Vrijdag 10 maart 2023 20.00 uur
Jeroen van Veen, piano
Tamara Rumiantsev, piano
Programma
Erik Satie 1866-1925
- Gymnopedies, 1,2,3
- Gnossiennes, 1,2,3
- Uit Page Mystique: Vexations
- Entr’acte, 1924
pauze
Francis Poulenc 1899-1963
- Uit 15 Improvisations: nrs VII, XII, XIII en XV
- 3 Mouvements Perpétuels (1918)
- L’embarquement pour Cythère voor 2 piano’s (1951)
- Élégie voor twee piano’s (1959)
- Concert voor 2 pianos in d ( 1932)
-Allegro non Troppo
-Larghetto
-Molto Allegro
Toelichting
Entr’acte, ook wel Entr’acte cinématographique, is een komische, dadaïstische Franse korte film uit 1924 onder regie van René Clair, die in première ging als tussenspel voor de productie Relâche van de Ballets Suédois in het Théâtre des Champs-Elysées in Parijs. Relâche en dus ook Entr’acte zijn gebaseerd op een boek van Francis Picabia. De muziek voor ballet en film was gecomponeerd door Erik Satie. Satie en Picabia spelen zelf belangrijke rollen, evenals de surrealistische kunstenaars Marcel Duchamp en Man Ray. Er worden allerlei trucagetechnieken gebruikt, zoals slow motion, het samen snijden van twee beelden en achterstevoren afspelen. Ook grossiert de film in absurde situaties.
De film bestaat uit twee segmenten. Het eerste deel speelt zich af voornamelijk op het dak van het Théâtre des Champs-Élysées, waar een kanon wordt geladen, schaak gespeeld en een jager met een geweer op een dansend ei probeert te schieten. In het tweede gedeelte slaat een begrafenisstoet op hol, waarbij de muziek een belangrijke rol speelt, deze is fragmentarisch, en bestaat uit herhalende patronen.
Het Concert voor 2 piano’s en orkest kan ook als zelfstandig stuk worden uitgevoerd op 2 piano’s. Het driedelige werk is ongeveer het standaardwerk in de twee piano literatuur. Het eerste deel doet vermoeden dat Poulenc erg onder ge indruk was van het idioom van de Balinese muziek. Gamalan-achtige klanken laten de piano’s zingen! Het middendeel is een ode aan Mozart, een Larghetto met een klassieke vorm en stijl. Het concert sluit af met een snel en virtuoos hoekdeel waarin de componist flirt met allerhande componisten en thema’s.
Kalender
M | D | W | D | V | Z | Z |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Archieven
- maart 2023
- augustus 2022
- april 2022
- januari 2022
- januari 2019
- oktober 2016
- mei 2016
- mei 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- juli 2014
- februari 2014
- november 2013
- oktober 2013
- april 2013
- maart 2013
- januari 2013
- december 2012
- oktober 2012
- mei 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- oktober 2010
- september 2008
- november 2007
- augustus 2005
Geef een antwoord