Dancing Fingers, Moving Brain
Om antwoorden te vinden op de vraag, hoe spelen we eigenlijk piano, zijn belangrijke invalshoeken beweging, ritme en hersenen. Is het wel effectief om met een nieuw stuk meteen achter de piano te beginnen, of kun je beter eerst het ritme voelen, ervaren, de beweging van de muziek begrijpen. Emile-Jacques Dalcroze hield zich 100 jaar geleden al met dit soort vragen bezit, omdat hij vond dat de conservatoriumopleiding niet het beste in studenten naar boven haalde. Ik vind het daarom zinvol zijn model en methode (Dalcroze Eurythmics) uitgebreid te bestuderen.
Een belangrijke inspiratiebron om meer van beweging in muziek te leren begrijpen, is de dans. Dansers en choreografen zijn natuurlijk de bewegingsdeskundigen bij uitstek. Voor musici is het daarom interessant te verdiepen in bewegings- en leerstrategieen van de discipline dans.
Een mijlpaal in de dans, en in de samenwerking tussen dans en muziek wordt gevormd door Rosas danst Rosas van choreograaf/danseres Anne Teresa De Keersmaeker en componist Thierry De Mey.
Op 26 oktober in Turnhout, Belgie. De Warande.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=oQCTbCcSxis[/youtube]
Kalender
M | D | W | D | V | Z | Z |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Archieven
- maart 2023
- augustus 2022
- april 2022
- januari 2022
- januari 2019
- oktober 2016
- mei 2016
- mei 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- juli 2014
- februari 2014
- november 2013
- oktober 2013
- april 2013
- maart 2013
- januari 2013
- december 2012
- oktober 2012
- mei 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- oktober 2010
- september 2008
- november 2007
- augustus 2005